Årets byrå – Åkestam holst

Att bygga en jämställd, inkluderande byrå är ingen quick fix. Jobbet är inte färdigt och klart med enbart en skriven jämställdhetsplan eller ett symboliskt tillsättande i ledningsgrupper och team. Det är ett arbete som kräver ständig uppmärksamhet och utveckling. Strukturer och normer är ofta hårt befästa och rubbas inte över en natt. Därför är det helt logiskt att den byrå som medvetet arbetat med att lägga grunden och möjliggöra förändring och som fortsatt och oförtrutet fortsätter det viktiga arbetet även i år är vinnare av Årets Byrå. Stort grattis och bra jobbat - Åkestam Holst!

Årets kampanj – Le Bureau / TT Nyhetsbyrån – Förändra bilden

Årets kampanj hjälper oss att se bortom det förväntade och utmanar våra invanda mönster. Genom ett konkret verktyg mot diskriminerande stereotyper och fördomar och för förändring bjuder kampanjen in alla till att vara med i arbetet och ta ansvar för en mer jämlik värld. Att förändra bilden av vem som kan göra vad är ett viktigt steg i rätt riktning för att påverka världen till det bättre. Vinnare av årets kampanj är TT Nyhetsbyrån med Förändra bilden! Läs mer om kampanjen här.

Årets inspiratör – Lina Söderqvist

Med inspirerande och ibland djärva budskap som ifrågasätter våra invanda föreställningar om ålder, könsmakt, religion och etnicitet har hon inte bara lyckats få fler målgrupper att känna sig inkluderade och lyssnade på, utan också öppnat upp för en diskussion kring frågor som ibland har varit så känsliga att många hellre undvikit dem. När man öppet tar ställning och vågar utmana följer andra gärna med. Vinnare av Årets inspiratör är Lina Söderqvist, Marknadschef på Åhléns.