1.

Du inser att det vore på tiden om kommunikationsbranschen blev jämställd. Dessutom jobbar du på en byrå, och vill att ni ska vara en del av utvecklingen framåt. Bra! Kul! Viktigt!

2.

Därför anmäler du din byrå till Guldvågen 2018 innan anmälan stänger den den 14 mars. Det går på bara några minuter, och vips så är din byrå lite närmre till att bli mer medveten och ännu mer engagerad i utvecklingen framåt.

3.

Den 15 mars skickar Guldvågen med hjälp av Add Gender ut en undersökning till er, kallad Jämställdhetsindex. En del ska besvaras av vd:n, och en del av medarbetarna. Chefen svarar på frågor kring saker som budgetering, konkreta planer och hård fakta, medan medarbetarna svarar på frågor om förväntningar och hur de mår.

4.

Här kanske ni inser att ni har stenkoll på massvis av punkter. Heja er, i så fall! Majoriteten av de tävlande byråerna upptäcker ofta att de har vissa punkter som de kan bli bättre på, och använder därför undersökningen som en checklista för att förbättra sig ännu mer. Att vara med betyder alltså inte att ni måste vara bäst, utan att ni vill bli bättre.

5.

Deadline! Undersökningen besvaras innan den 14 mars. Ju fler medarbetare som besvarar undersökningen, desto bättre.

6.

Sen sätter sig experterna på Add Gender för att gå igenom era svar, och ger er poäng inom kultur, struktur och balans.

7.

Resultaten anonymiseras och går sedan vidare till en jurygrupp, bestående av branschfolk, forskare och beteendevetare. Med Add Genders utvärdering som underlag enas de om branschens vinnare.

8.

Vinnarna koras, och prisas på Guldvågens gala i slutet av maj. Här samlas talanger som vill veta vilka arbetsgivare som fattat den viktiga jämställdhetsgaloppen, kunder som vill använda sig av medvetna byråer och branschfolk som vill lära sig mer – och som vill dansa, såklart.

9.

Guldvågen går ut med årets andra och tredje bästa byrå, och berättar även utan inbördes ordning vilka som ligger i topp tio. Efter någon månad går Add Gender ut med ett stort Byråbranschindex, där de berättar hur branschen ligger till det här året. Nu får även de byråer som anmält sig för en extra utvärdering och analys en fin feedback från Add Gender, med konkreta åtgärder om hur just den byrån kan förbättra sig till nästa år.

10.

Och förhoppningsvis har några arbetsplatser nu blivit ännu mer jämställda, branschen mer medveten, alla lite gladare, reklamköparna nöjdare och världen ännu bättre.