Varför finns Guldvågen?
Det är egentligen ganska enkelt. Kommunikationsbranschen är inte jämställd, och det är förbannat synd. Syftet med Guldvågen är att skaka igång branschen ordentligt och att visa landets kommunikationstalanger och kommunikationsköpare vilka byråer som har fattat den viktiga jämställdhetsgaloppen.

Förhoppningsvis får Guldvågen fler byråer att bry sig, och underlättar samtidigt för både talanger och kunder när de ska välja rätt kommunikationsbyrå. 

Guldvågen prisar kommunikationsbyrån som inte bara är bra på kommunikation, utan också är en bra arbetsplats som tar tillvara på talangernas kompetens och ger dem rätt lön, utrymme och möjlighet att utvecklas – oavsett kön. Målet är att kommunikationsbranschen ska bli lika modern som vi påstår att den är, och att alla ska känna att de har möjlighet att klättra till toppen. Så ser det nämligen inte ut idag.

Guldvågen behövs, och hyllades stort av både studenter, kunder och byråer under tävlingens första år. Cap&Design listade Guldvågen som Årets Stora Formhändelse 2015, och Guldvågens grundare utsågs till Årets Uppstickare av tidningen Shortcut och Årets Supertalang 2016 av Veckans Affärer för sitt arbete.


När är Guldvågengalan?
Datum för 2017 kommer snart.


Vad vinner den bästa kommunikationsbyrån?
Guldvågens pokal tas fram av Elin Lindström från Beckmans designhögskola, och delas ut under en gala i november 2017. Priset blir en tung konkurrensfördel vid talangrekrytering och pitcher, och blir en viktig indikator på att byrån leder branschen framåt. Den vinnande kommunikationsbyrån prisas även med en jämställdhetsutbildning med Add Gender för att spetsa sig ytterligare.


Vilka står bakom Guldvågen?
Guldvågen grundades våren 2015 av Ellinor Ekström, art director, och Sophie Lokko, copywriter. Efter fem år i branschen tröttnade det på det långsamma arbetet för jämställdhet och bestämde sig för att skapa en guldvåg som kan ge svallvågor i branschen. Målet är att arbeta i en jämställd bransch när de fyller trettio. Det är sex år kvar till dess. Det borde vi väl hinna om vi hjälps åt?


Vad mäter ni i undersökningen?
Undersökningen berör struktur (er planering och det strategiska arbetet), balans (balansen mellan kvinnor och män) och kultur (det som görs inom företaget).

Inom struktur tittar vi bland annat på om ni har en jämställdhetsplan, hur den har tagits fram och hur ofta jämställdhetsarbetet uppdateras. Dessutom tittar på om ni har gjort en lönekartläggning.

Inom kultur vill vi bland annat veta hur ni hanterar sexuella trakasserier, rutiner kring VAB och om män uppmuntras att ta föräldraledighet.

Inom könsbalans tittar bland annat på hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut i ledningsgruppen, i styrelsen och i era arbetsgrupper. Majoriteten av frågorna i indexet är frågor där svaren ska finnas i er jämställdhetsplan. Det innebär att informationen för svaren bör finnas i företaget. Undantaget är de företag som är färre än 25 anställda – där finns inte kravet på en jämställdhetsplan på samma sätt i lagens mening. Undersökningen poängsätts sedan efter rådande lagstiftning gällande ert ansvar utifrån organisationens storlek, era rutiner kring jämställdhetsplan och lönekartläggning, aktiva åtgärder både internt och externt samt könsuppdelad statistik gällande anställda, ägare, styrelse ledningsgrupp och andra relevanta nivåer i företaget. Vill ni har mer information om undersökningen är det bara att höra av er till hej@guldvagenpriset.se.

Men det är ju ganska jämställt redan?
Nej, tvärt om. Och vi nöjer oss inte med halvdant. Vill du ha konkreta siffror på hur branschen ligger till när det kommer till jämställdhet hittar du en rapport här, framtagen av Resumé och Add Gender.


Hur går tävlingen till?
För att tävla i Årets Kampanj skickar ni in er kampanj och en beskrivning av kampanjen på anmälningssidan. I kategorin Årets Inspiratör kan du anmäla dig själv eller något du tycker förtjänar extra hyllningsrop på anmälningssidan. De två kategorierna bedöms av en noggrant utvald jurygrupp bestående av branschexperter och genusvetare.

För att tävla i Guldvågen, Årets mest jämställda byrå, anmäler du enkelt din byrå på anmälningssidan. Sedan skickas en undersökning ut till byråns vd, som ska besvaras av vdn och byråns medarbetare. Undersökningen måste besvaras senast 1 oktober, och analyseras sedan av Add Gender. Analysen går vidare till en noggrant utvald jurygrupp bestående av genusvetare och branschexperter som utser en vinnare. För att din byrå ska ha möjlighet att vinna ska byråns vd och så många som möjligt av byråns anställda svara i undersökningen. Undersökningen tar ungefär trettio minuter för vdn att besvara, och ungefär tio minuter för medarbetarna att svara på. Medarbetarnas svar är självklart helt anonyma, och namnen på de tävlande byråerna avslöjas inte för jurygruppen förrän i slutskedet.


Hur går ni igenom svaren från undersökningen?
Add Gender analyserar undersökningen från byråns vd och medarbetare och tillhandahåller sedan de tio byråer som utmärker sig bäst i indexet till Guldvågens jury, bestående av genusvetare och framstående branschpersoner. Byråerna anonymiseras under den första delen av juryarbetet. I slutfasen av jurybedömningen kopplas byråernas namn till underlaget.


Hur finansieras Guldvågen?
Guldvågen är en helt ideell förening som betalas ur grundarnas egna fickor. Dessutom har människor och företag bidragit med sin expertis, tid och material för att hjälpa till. Guldvågen tar gärna emot medvetna sponsorer som vill hjälpa initiativet att utvecklas. Vill du sponsra Guldvågen? Kontakta oss på hej@guldvagenpriset.se.


Jag vill hjälpa till! Hur gör jag?
Kul! Vill du bidra med kompetens, sponsra, nominera en jurymedlem eller något helt annat? Mejla hej@guldvagenpriset.se så svarar vi inom kort.


Varför fokuserar ni bara på jämställdhet? 
Vi hoppas och tror att jämställdhet skapar ringar på vattnet. Samtidigt behöver kommunikationsbranschen skärpa sig på flera plan, och byråerna måste aktivt arbeta för en bättre mångfald. Guldvågen har därför som mål att under kommande år inkluderar alla diskrimineringsgrunder, och tar gärna emot hjälp för att kunna nå det målet så snabbt som möjligt. Vi är medvetna om att inte alla får plats i begreppen kvinna och man, och hoppas kunna bredda tävlingen i framtiden. Guldvågens analys och ingång är självklart intersektionell och normkritisk.


 

Arbetet med Guldvågen pågår löpande. Vill du bidra eller mest säga hej når du oss via hej@guldvagenpriset.se!

Pressbild finns att ladda ner här. Fotograf: Christian Gustavsson.