Vad är Guldvågen?
Guldvågen är en årlig tävling som prisar den kommunikationsbyrån som är branschens mest jämställda arbetsplats, en arbetsplats som tar tillvara på talangernas kompetens och ger dem rätt lön, utrymme och möjlighet att utvecklas – oavsett kön. Målet är att kommunikationsbranschen ska bli lika modern som vi påstår att den är, och att alla ska känna att de har möjlighet att klättra till toppen och må bra på jobbet. Så ser det nämligen inte ut idag.

Guldvågen utser även Årets Kampanj och Årets Inspiratör.

Tävlingen görs i samarbete med normingenjörerna Add Gender, som utvecklat undersökningen Jämställdhetsindex.


Varför finns Guldvågen?

Det är egentligen ganska enkelt. Kommunikationsbranschen är inte jämställd, och det är förbannat synd. Syftet med Guldvågen är att skaka igång branschen ordentligt och att visa landets kommunikationstalanger och kommunikationsköpare vilka byråer som har fattat den viktiga jämställdhetsgaloppen.
Förhoppningsvis får Guldvågen fler byråer att bry sig, och underlättar samtidigt för både talanger och kunder när de ska välja rätt kommunikationsbyrå. 

Guldvågen är en årlig tävling som prisar kommunikationsbyrån som inte bara är bra på kommunikation, utan också är en bra arbetsplats som tar tillvara på talangernas kompetens och ger dem rätt lön, utrymme och möjlighet att utvecklas – oavsett kön. Målet är att kommunikationsbranschen ska bli lika modern som vi påstår att den är, och att alla ska känna att de har möjlighet att klättra till toppen och må bra på jobbet. Så ser det nämligen inte ut idag.

Guldvågen behövs, och hyllades stort av både studenter, kunder och byråer under tävlingens första år. Cap&Design listade Guldvågen som Årets Stora Formhändelse 2015, och Guldvågens grundare Ellinor Ekström och Sophie Lokko utsågs till Årets Uppstickare av tidningen Shortcut och Årets Supertalang 2016 av Veckans Affärer för sitt arbete. Grundarna har även blivit nominerade till Årets Superkommunikatörer av Resumé och Årets Unga Talang i Stora Kommunikatörspriset för sitt initiativ.


När är nästa Guldvågen?
Nästa tävling går av stapeln under våren 2018, med en avslutande prisutdelning och gala i maj. Anmälan för årets tävling har öppnat. Sista dagen för anmälan är den 30 februari. Alla anmälda byråer får undersökningen skickade till sig den 1 mars, och har sedan fram till den 14 mars att besvara undersökningen. Vinnaren koras sedan på Guldvågengalan i maj.


Vad vinner den bästa kommunikationsbyrån?
Guldvågens pokal tas fram av Elin Lindström från Beckmans designhögskola. Priset blir en tung konkurrensfördel vid talangrekrytering och pitcher, och blir en viktig indikator på att byrån leder branschen framåt. Den vinnande kommunikationsbyrån prisas även med en jämställdhetsutbildning med Add Gender för att spetsa sig ytterligare.


Vilka står bakom Guldvågen?
Guldvågen grundades våren 2015 av Ellinor Ekström, art director, och Sophie Lokko, copywriter. Efter fem år i branschen tröttnade det på det långsamma arbetet för jämställdhet och bestämde sig för att skapa en guldvåg som kan ge svallvågor i branschen. Målet är att arbeta i en jämställd bransch när de fyller trettio. Det är fem år kvar till dess. Det borde vi väl hinna om vi hjälps åt?


Vad mäter ni i undersökningen?
Undersökningen berör struktur (er planering och det strategiska arbetet), balans (balansen mellan kvinnor och män) och kultur (det som görs inom företaget).

Inom struktur tittar vi bland annat på om ni har en jämställdhetsplan, hur den har tagits fram och hur ofta jämställdhetsarbetet uppdateras. Dessutom tittar på om ni har gjort en lönekartläggning.

Inom kultur vill vi bland annat veta hur ni hanterar sexuella trakasserier, rutiner kring VAB och om män uppmuntras att ta föräldraledighet.

Inom könsbalans tittar bland annat på hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut i ledningsgruppen, i styrelsen och i era arbetsgrupper. Majoriteten av frågorna i undersökningen är frågor där svaren ska finnas i er jämställdhetsplan. Det innebär att informationen för svaren bör finnas i företaget. Undantaget är de företag som är färre än 25 anställda – där finns inte kravet på en jämställdhetsplan på samma sätt i lagens mening.

Men det är ju ganska jämställt redan?
Nej, tvärt om. Och vi nöjer oss inte med halvdant. Vill du ha konkreta siffror på hur branschen ligger till när det kommer till jämställdhet hittar du en rapport här, framtagen av Resumé och Add Gender.


Hur går tävlingen till?
För att tävla i Guldvågen, Årets mest jämställda byrå, anmäler du enkelt din byrå på anmälningssidan. Sedan skickas två undersökningar ut till byråns vd, en som ska besvaras av byråns vd och en annan som besvaras helt anonymt av byråns medarbetare. Undersökningen analyseras sedan av Add Gender, som efter noggrann utvärdering utser branschens tio främsta byråer. Undersökningen poängsätts av Add Gender efter rådande lagstiftning gällande ert ansvar utifrån organisationens storlek, era rutiner kring jämställdhetsplan och lönekartläggning, aktiva åtgärder både internt och externt samt könsuppdelad statistik gällande anställda, ägare, styrelse ledningsgrupp och andra relevanta nivåer i företaget. Vill ni ha mer information om undersökningen är det bara att höra av er till hej@guldvagenpriset.se.

Add Genders analys med de tio bästa byråerna går sedan vidare till en noggrant utvald jurygrupp bestående av genusvetare och branschexperter som med analysen som grund utser en värdig vinnare. För att din byrå ska ha möjlighet att vinna ska byråns vd och så många som möjligt av byråns anställda svara i undersökningen. Undersökningen tar ungefär trettio minuter för byråns vd att besvara, och ungefär tio minuter för medarbetarna att svara på. Medarbetarnas svar är självklart helt anonyma, och namnen på de tävlande byråerna avslöjas inte för jurygruppen förrän i slutskedet.

I kategorin Årets Inspiratör kan du anmäla dig själv eller något du tycker förtjänar extra hyllningsrop på anmälningssidan.


Hur finansieras Guldvågen?
Guldvågen är en helt ideell förening som betalas ur grundarnas egna fickor. Dessutom har människor och företag bidragit med sin expertis, tid och material för att hjälpa till. Guldvågen tar gärna emot medvetna sponsorer som vill hjälpa initiativet att utvecklas. Vill du sponsra Guldvågen? Kontakta oss på hej@guldvagenpriset.se.


Jag vill hjälpa till! Hur gör jag?
Kul! Vill du bidra med kompetens, sponsra, nominera en jurymedlem eller något helt annat? Mejla hej@guldvagenpriset.se så svarar vi inom kort.


Varför fokuserar ni bara på jämställdhet? 
Vi hoppas och tror att jämställdhet skapar ringar på vattnet. Samtidigt behöver kommunikationsbranschen skärpa sig på flera plan, och byråerna måste aktivt arbeta för en bättre mångfald. Guldvågen har därför som mål att under kommande år inkluderar alla diskrimineringsgrunder, och tar gärna emot hjälp för att kunna nå det målet så snabbt som möjligt. Vi är medvetna om att inte alla får plats i begreppen kvinna och man, och hoppas kunna bredda tävlingen i framtiden. Guldvågens analys och ingång är självklart intersektionell och normkritisk.


 

Arbetet med Guldvågen pågår löpande. Vill du bidra eller mest säga hej når du oss via hej@guldvagenpriset.se!

Pressbild finns att ladda ner här. Fotograf: Christian Gustavsson.